Kurt a efekty

Když už tu je článek Kurt a kytary, tak by tu taky měl být článek Kurt a efekty,protože pro zvuk Nirvany byly efekty stejně důležité (ne-li víc) jako kytary. Když jsem si kupoval efekt na kytaru, tak jsem nikde nemohl najít s jakým efektem Kurt hrával. Koupil jsem si multiefekt ZOOM 505II, protože mě všichni říkali, jak jsou multiefekty dobré, ale multiefekty jsou na… nic. Až časem jsem zjistil s čím hrával a koupil jsem si BOSS DS-1. S efekty je to těžké nejdou vidět, tak jako kytara, takže je těžko zjistitelné, s čím kdo hraje. Pro ty z vás, kteří si chtějí kupovat nějaký pedál, bude tento přehled jeho efektů určitě dobrou inspirací. Někde na netu jsem našel seznam jeho efektů, tak jsem to nějak přeložil, upravil, přidal pár informací a ke každému efektu jsem se snažil najít obrázek. Kurt většinou používal nějaký distortion efekt a k tomu nějaký chorus.

1).Roland (BOSS) DS-1: Kurt používal tento efekt při nahráváni BLEACH a NEVERMIND. Používal ho do února 1992, kdy začal hrát s druhou řadou BOSS DS-2. (pozn. S DS-1 hraju taky, je fakt dobrý, všem doporučuju).
obrazek obrazek
2).Roland (BOSS) DS-2: Od roku 1992. Koupil mu ho Nick Close. Kurt ho z počátku nechtěl používat, ale pak s ním začal hrát, protože při koncertě na Hawaji rozbil DS-1. Je skoro totožný s BOSS DS-1, je tam jenom přidaný Turbo mode, který Kurt používal opravdu minimálně. Nastavení bylo asi takové: Level- vždycky naplno, Tone- nahoru asi mezi 11. a 1. hodinou. Dist- většinou taky naplno, ale někdy mezi 1. a 2. hodinou ve studiu (doufám, že jste to pochopili- level, tone a dist jsou takové ty točící knoflíky a ty hodiny udávají směr, kam byly otočené). Nastavení na BOSS DS-1 bylo stejné. BOSS DS-2 je slyšet i na UNPLUGGED při sólu v Man who sold the world. (tady je asi turbo mode v provozu). Nahrával s ním IN UTERO.
obrazek obrazek obrazek
3).Tech 21 Sans Amp Classic. Asi byl použit při nahrávání IN UTERA. Toto byl prý hlavní distortion efekt během turné k IN UTERO. Příležitostně zapojoval tento pedál dohromady (!!!) s BOSS DS-2 (předešlý obrázek - to černé vpravo ). V období NEVERMINDU ho ještě neměl. Pat Smear ho měl taky, ale raději používal RAT. Nastavení máte na obrázku. Přepínače (zleva doprava): 3 nahoru, 3 dolů a 2 nahoru, všechny knoflíky byly naplno, kromě knoflíku high, který byl asi těsně před 12 hodinou.
obrazek obrazek
4). Electro-Harmonix Small Clone: Tento chorusový pedál koupil v roce 1990 z Guitar Maniacs. Nahrával s ním NEVERMIND. Používal ho skoro přes celou svou kariéru. Byl jeden z jeho nejoblíbenějších. Je slyšet třeba v Come as you are, Smells like teen spirit, v sólech School, About A Girl, In Bloom, Serve The Servants, na INCESTICIDE je v intru Aneurysm,… A na UNPLUGGED je slyšet v Come as you are. Nastavení: přepínač byl vždy v horní pozici.
Na tomto obrázku jsou vidět všechny efekty k IN UTERO tour.
obrazek
5). Electro-Harmonix PolyChorus (a EchoFlanger): Další chorusový pedál. Kurt ho používal pro nahrávání IN UTERA. Heart-Shaped Box (sólo), Radio Friendly Unit Shifter a Scentless Apprentice. Na tom papíře je vidět, jak si Kurt zaznamenal nastavení pro tyto tři písničky. Při turné k IN UTERU používal jeden z těchto dvou pedálů, podle toho, který z nich fungoval. EchoFlanger byl použit v Brazílii (Rio?)
obrazek obrazek
Kurt nikdy nepoužíval Electro-Harmonix Small Stone phase shifter pedal.

6). Orange MXR Phase 100: V Curmudgeon. Koupil ho z Voltage Guitars.
obrazek
7). MXR Distortion +: O tomhle efektu jsem nic nenašel, ale tipl bych ho, podle fotky, tak asi někam před Nevermind.
obrazek
8). DOD Grunge pedal: Kurt tento efekt nesnášel a ani jej nepoužíval. Koupil ho jen jako vtip a pak ho prý hodil do publika pří posledním turné.
obrazek
9). ProCo Rat: Byl použit na NEVERMIND . (pro co jsem nezjistil, ale asi pro nějaké úpravy)
obrazek
10). Electro-Harmonix Big Muff: Byl použit na NEVERMIND pro písničku Lithium.
obrazek
11). Univox Superfuzz: Kurt ho používal před BLEACH, ale někdo mu ho ukradl. Earnie Bailey(?) mu postavil nový.
obrazek
12). Electro-Harmonix Clone Theory: Kurt jej neměl rád tak jako Small Clone a rozbil ho.
obrazek
13). V In Utero Tab Booku je napsané, že Kurt použil Dunlop Rotovibe, ale to není pravda. Použil jen Ibanez Supermetal a Boss Flanger. 28.-30. ledna 1994 Kurt nahrával u Boba Langa v North Seattle studio písničku You know you're right. Zapomněl si přinést své pedály, a tak musel použit Earnieho pedalboard. K dispozici měl Rotovibe, BOSS Flanger, BOSS Delay, BOSS Vibrato a Ibanez Supermetal. On ale použil jen Ibanez Supermetal a Boss Flanger.
obrazek
14). Neznámý Wah-Wah pedal: Nějaké "kvákadlo" na BLEACH.

Nejčasteji používané efekty byly: v době BLEACH a NEVERMIND a na turné k NEVERMIND - BOSS DS-1 (DS-2), Small Clone chorus. Později a na turné k IN UTERU- BOSS DS-2, SansAmp, Polychorus, Small Clone.

Nahrávání INCESTICIDE: Nirvana použila vybavení skupiny TAD (byli na obědě) pro písničku Sliver. Dál v písničce Aneurysm byl použit Small Clone chorus. Zbylé pedály jsou neznámé a dají se odvodit jen podle toho, ze které doby písnička pochází. Ale určitě se většina z nich nachází v tomto seznamu.

Rohl


Zpět na index článků | Zpět na hlavní stránku

© 2000 - 03 zimerMan

NAVRCHOLU.cz