Rozbory písní z alba In Utero

Kurt rád mluví o svém "nudném životě", ale je zřejmé, že je trochu neupřímný; už jen proto, že rok, který předcházel nahrávání In Utero, vůbec nebyl klidný. "To ne," připouští, "ale kdybych psal písničky, který by vyjadřovaly můj vztek vůči médiím, bylo by to opravdu klišé a něco takovýho každej čeká, takže o tom nenapíšu ani řádku. Tu radost nikomu neudělám. Klidně bych dokázal napsat písničku a posílat v ní do prdele média, aniž by to bylo tak zřejmý."

Zdá se, jako by jí byla právě "Rape Me". "Napsal jsem ji předtím než se tohle stalo, ale klidně by se na to hodila," připouští. "Je vlastně o znásilnění. Aspoň původně o něm měla být, i když teď bych ji definitivně moh použít jako příklad toho, co jsem zažil za uplynulejch šest měsíců nebo rok."

Kurt skládal "Rape Me" při akustické kytaře v Oakwoodu, když začínali dělat mixy na Nevermind. I když píseň vypovídá o tom, co Kurt dlouho a silně prožíval, rozhodně získala nový rozměr ve chvíli, kdy začali být s Courtney vystaveni nepřátelským útokům. Jako by byla adresována všem novinářům, kteří na ně útočili, všem fanouškům, kteří Kurta obtěžovali kvůli autogramu, všem těm, kteří chtěli z Kurta a kapely vyždímat co se dá, bez ohledu na osobní daň, kterou za to museli platit. "Jo určitě by o tom mohla být," říká.

Píseň je konečným vyjádřením rezignace člověka, který utrpěl tolik ran, že už mu na ničem nezáleží. "Znásilni mě příteli" je výzvou k publiku, které si neuvědomuje, že jej svým zbožňováním zraňuje. "Nejsem to jen já," naříká Kurt a myslí na Courtney a Frances. Odkaz na "Teen Spirit", který navozuje brnkání kytary na začátku, není náhodný. Stejně jako u refrénu "In Bloom" jde o silně ironický hudební fór - koneckonců "Teen Spirit" je písní, která to všechno začala.

"Můj nejmilejší informátore," zpívá Kurt v přechodu, "vážím si tvýho zájmu / vždycky budeš smrdět a ničit." Verše jsou docela průhlednou narážkou na manažera jedné seattleské kapely, který jednal s Kurtem povýšeně kvůli jeho drogové závislosti a o kterém si Cobainovi myslí, že byl hlavním zdrojem informací pro článek ve Vanity Fair. Vloni mu dokonce poslali k vánocům pohled, na kterém stálo: "Našemu nejmilejšímu informátorovi."

Kurt tvrdí, že "Milk It" (Odsávej) je klasickým příkladem toho, jakým směrem se kapela ubírala šest měsíců před nahráváním. "Snažili jsme se psát písničky ve stylu nový vlny," prozrazuje. "Je to agresivní a zvláštní i experimentální, ale ještě to má... ještě to nepřekračuje hranice toho, co jsme dělali předtím, i když je to jiný. Je to fakt dobrá kombinace - nebo aspoň pozoruhodná; zní to punkrockově a je to melodický."

V písni se objevuje také metafora závislého vztahu, tentokrát vyjádřená mnohem mrazivějšími výrazy. "Mám vlastní domácí virus," zpívá Kurt a hlas se mu zachvívá hrůzou, "její mlíko je mým hovnem, mý hovno je jejím mlíkem." Píseň exploduje v refrénu "Steak z pěkný ženský / zkušební maso," který má podobu výbuchu hysterického vzteku a je nesmyslný a ohavný zároveň.

"Prostě jsem zkusil lékařskou tematiku - viry, organismus a tak," říká Kurt o textu. "Je to jen hraní se slovama, představy." Ale je jisté že "jen hraní se slovama" to není - prachobyčejnou stránku z telefonního seznamu by Kurt se stejnou vášní a zaujetím asi přezpívat nedokázal. "Klidně," namítá. "Nic jinýho to prakticky není. Přesně tohle ty slova jsou. Ale myslím si, že jsou docela chytře napsaný, a líbí se mi natolik, že se nestydím je zpívat. Obecně je to o tom, s čím bojuju a co mě sere. A to je téma celýho alba - vlastně je to tak u každýho alba."

"Scentless Apprentice"Obal CD In Utero vznikla během zkoušek před nahráváním alba a znamená pro kapelu výrazný předěl. Nejdřív Dave předvedl Kurtovi kytarový riff, který tvoří páteř písně. "Byl to takovej Tadův otřelej grungovej riff, takže se mi ani nechtělo na něm jamovat," říká Kurt upřímně. "Ale je pravda, že jsem se rozhod ho v nějaký písničce použít, jen abych mu udělal radost, a dopadlo to super." Kurt přišel se vzestupným motivem a Chris vymyslel druhou část. Nakonec Kurt všechno zaranžoval. Byla to písnička, na které se skupina nejvíc podílela jako celek.

"Myslím si, že hlavní důvod, proč ta písnička zní tak dobře, je styl zpěvu a kytarový party, který jsou postavený na základním rytmu," říká Kurt. "Ale bylo to skvělý - Dave vymyslel začátek písničky a my jsme to rozpracovali a najednou to bylo úplně jiný. Nikdy předtím jsme nic takovýho neudělali." Honorář za hudbu si mezi sebou rovnoměrně rozdělili.

K "Heart Shaped Box" (Krabice ve tvaru srdce) Kurt říká: "Pokaždý, když vidím nějakej dokument nebo zprávu o malejch dětech, který mají rakovinu, zamává to se mnou. Nic jinýho v televizi se mnou takhle neotřese. Vždycky, když si na to vzpomenu, mě to rozesmutní tak jako nic jinýho. Když vidím ty malý holohlavý děti..." zarazí se a na půl minuty se odmlčí, zrudne v obličeji a oči se mu zalijí slzami. "Je to fakt smutný," vypraví ze sebe nakonec.

Kurt složil "Heart Shaped Box" v bytě ve Spauldingu, když Courtney v obývacím pokoji rozložila svou rozsáhlou sbírku krabic od bonbonů ve tvaru srdce. Kurtovi se také vždycky líbily, ale tvrdí, že s písničkou moc společnýho nemají. "Většina veršů pochází stejně z různejch básniček," říká. "Jen se mi zdálo, že vytváří dobrej obraz, verš za veršem. Základní myšlenkou písně jsou malý děti trpící rakovinou."

"Serve the Servants" (Poslužte služebnictvu) je typickou znětí různých témat. Jedním z nich jsou následky nirvanománie, odrážející se v úvodních verších: "Ůzkost v pubertě se vyplatila / teď jsem znuděnej a starej." "To je zřejmě stav, v jakým se teď nacházím," říká Kurt. "Ne tak docela, ale proč bych nemoh udělat pár sarkastickejch poznámek o fenoménu Nirvany." "Samozvaní soudci soudí, ale je to k ničemu" - lidé, kteří kritizují Kurta a kapelu, a přitom netuší, jaké to je být na jejich místě. Znovu připomíná hon na Courtney - "Pokud se nepotopí, není čarodějnice." Verš odkazuje na zkoušku, kterou se kdysi ověřovalo, zda podezdřelá žena je, či není čarodějnice - moudří mužové města zatížili nešťastnici kameny a hodili ji do studně. Když se potopila, nebyla čarodějnice. Bohužel také byla mrtvá.

Kurt měl tendenci dávat novým písničkám dlouhé názvy, což byla v zásadě reakce proti tomu, jak řada tak zvaných "alternativních" kapel pojmenovává své skladby a alba jedním slovem. "Je to zbabělej únik," říká člověk, který nazval svoje první tři alba Bleach, Nevermind a Inceticide. "Uvědomte si, kolik může mít jedno slovo významů. Každej si to může vyložit po svým."

Odtud název skladby "Frances Farmer Will Have Her Revenge on Seattle" (Frances Farmerová se pomstí Seattlu), která byla napsaná na počest mučednice, jež se stala patronkou Cobainových a jejíž perzekutoři, a není jich málo, žijí dodnes v Seattlu. Slova "Jako důkaz jejího falešnýho svědectví / doufáme, že jste ještě s náma" jsou jasným poselstvím jejich příznivcům a naráží na článek Hirschbergové ve Vanity Fair, zatímco v dalším verši "abyste viděli, jestli poplavou nebo klesnou ke dnu" se opakuje metafora důkazu čarodějnictví ze "Serve the Servants". Píseň končí sdělením blízkým Kurtovu srdci - pomstou. "Vrátí se jako blesk / sežehne všechny lháře / a pokryje zem popelem."

Hrubý tvar beatlesovského "Dumb" (Hlupák) načrtl v létě roku 1990, těsně předtím, než kapela podepsala smlouvu s Geffenem a debutovala v pořadu Calvina Johnsona na rozhlasové stanici KAOS na podzim téhož roku. "Možná jsem hloupej, nebo prostě šťastnej," zpívá Kurt. "Zkusil jsem použít téma zmatku," svěřuje se. Je jen zajímavé, že by štěstí mohlo být důkazem zmatku.

V bytě na Pear Street napsal Kurt během ponuré zimy roku 1990, poté co kapela podepsala smlouvu, také hymnickou píseň "Pennyroyal Tea" (Mátový čaj). "Blbli jsme s Davem se čtyřstopým magneťákem, tu písničku jsem složil snad za třicet vteřin," říká Kurt. Sedl jsem si a asi za půl hodiny napsal texty. Pak jsme to nahráli.

"Very Ape" (Jako gorila) mívala pracovní název "Perky New Wave Number". "Opravdu jsem němel tušení, o čem ta písnička je," říká Kurt. "Je to svým způsobem útok na člověka a na lidi, co mají zkaženej charakter a velký ramena a jsou namyšlení." Verš "král analfabetů" patrně naráží na Courtneyiny občasné výčitky, že Kurt málo čte.

Ve srovnání s tím je "Tourette´s" absolutně o ničem. "Jen jsem blábolil," přiznává Kurt. "Nevytvářel jsem věty ani slova, jen jsem řval." Původní text se skládal ze slov jako "do prdele, hovno, chcát". Ale titul připomíná cosi z toho, co Kurt prohlásil o všech negativních útocích v tisku, kterýmy byl zaplavován. "Celej život mám ke všemu negativní přístup a když kvůli věcem, jako jsou tyhle, ještě víc zhořknu, neudělá mi to vůbec dobře," prohlásil. "Jen nevím, jak na to. Začal jsem se na všechno dívat líp, dostalo se mi uznání jako muzikantovi a autorovi a tak dál, a zničehonic je ze mě obětní beran jako hrom. Chovám se tak, že vypadám dokonce jako větší vůl než předtím. Hrozí mi, že ze mě bude bláznivej pouliční típek. Osmdesátiletej dědek s Tourettovým syndromem*, kterej proklíná sám sebe a říká celýmu světu, ať jde do prdele."

Titul "Radio Friendly Unit Shifter" je zřejmou narážkou na Nevermind. Slovy "Poďobaná deka od cigaret" se vrací do bytu ve Spauldingu, kdežto "Jednou použít a zničit / invaze našeho pirátství" je další narážkou na pronásledování nevypočitatelného publika a nepřátelského, agresivního tisku. Kurt přiznává, že tato skladba není nijak významná. "Mohlo to být lepší," říká. "Vím, že pár věcí na albu se dalo udělat líp."

Je jisté, že lyrická zpověď "All Apologies" (Moc se omlouvám) má pro Kurta osobní význam. "Vůbec nic neznamená," říká jako obvykle. "Tahle písnička není opravdu o ničem." Přesto skladbu věnoval roku 1992 na pódiu v Readingu Frances a Courtney. "Rád si pohrávám s představou, že ta písnička je pro ně, ale slova ve skutečnosti nic nevypovídají. Ten pocit jo, ale slova ne." Skladba podle Kurta navozuje pocit "klidu, štěstí, pohodlí - prostě šťastné štěstí." A podle toho, jakým způsobem Kurt po druhém refrénu zpívá "jé, jé, jé", lze těžko nemít stejný pocit.

*U lidí s tímto syndromem, jehož příznaky popsal americký psychiatr Tourette, dochází k náhlým patetickým stavům.

Zajímavosti
Album se původně mělo jmenovat I Hate Myself and I Want to Die (Nenávidím se a chci umřít). Od australského turné se tato věta stala Kurtovou standardní odpovědí na otázku, jak se má. "To už by bylo moc silný kafe," říká Chris. "Mladí by páchali sebevraždy a nás by hnali k soudu." Kurt ten titul bral jako vtip.

Pak název změnili na Verse Chorus Verse, což je jakýsi sarkastický komentář ke standardní pop songové šabloně, která Kurta, jak sám říká, začíná víc a víc unavovat. Koncem května ale název alba změnili na In Utero. Kurt zahlédl tuto frázi mezi Courtneyinými básněmi a napadlo ho, že se k albu hodí. Samozřejmě, že zapadla i do Kurtova pojetí pozemské blaženosti.

Z knihy "NIRVANA - COME AS YOU ARE" od Michaela Azerrada

zimerMan


Zpět na index článků | Zpět na hlavní stránku

© 2000 - 03 zimerMan

NAVRCHOLU.cz